ĮVADAI IR RAKTAI
Bendrasis įvadas į Bibliją | Rubšio „Raktai“ |
Įvadai Biblijoje RK_K1998 |
Įvadai Biblijoje RK_E1999
Įvadai Biblijoje RK_E1999
Šventasis Raštas (bendrasis įvadas) || Įvadas į Senąjį Testamentą, ST knygų rinkinius ir knygas || Įvadas į Naująjį Testamentą, NT knygų rinkinius ir knygas
Į V A D A S Į N A U J Ą J Į T E S T A M E N T Ą,
N T K N Y G Ų R I N K I N I U S I R K N Y G A S
NAUJASIS TESTAMENTAS
Naujasis Testamentas (gr.
kainē diathēkē, lot. novum testamentum) – sudarytas iš dvidešimt
septynių knygų, parašytų graikų kalba.
Remiantis analogija su ST,
NT knygos skirstomos į tris grupes: Istorinės knygos (Keturios evangelijos
ir Apaštalų darbai), Išminties knygos (visi laiškai) ir Pranašo
knyga (Apreiškimas Jonui).
Ekumeniniame Šventojo Rašto
leidime NT knygos padalytos į dvi dalis: Keturias evangelijas ir Apaštalų
raštus.
Į skyrius Naujojo Testamento
tekstas pirmą kartą suskirstytas lotyniškosios Vulgatos 1206 m. rankraštyje,
o į eilutes Naujojo Testamento 1551 m. leidime graikų ir lotynų kalbomis.
Užrašytas ne per ištisus
šimtmečius kaip Senasis Testamentas, bet maždaug per pusšimtį metų, Naujasis
Testamentas apima ir siauresnį istorinį laikotarpį – apytiksliai I a. po
Kr. Evangelijų pasakojimai sutelkti į Jėzaus Kristaus asmenį, gyvenimą,
veiklą ir mokymą, Apaštalų darbuose atsispindi Bažnyčios gimimas ir Evangelijos
plitimo pradžia, laiškuose aiškinamos ir plėtojamos Dievo apreiškimo tiesos,
o Apreiškimas Jonui grindžiamas laikų pabaigos ir Kristaus antrojo atėjimo
regėjimais.
Naujasis Testamentas pratęsia
Senąjį Testamentą ir kartu nuo jo skiriasi. Senojo Testamento esminė sąvoka
– Dievo ir žmogaus (žmonių bendruomenės, Dievo tautos) Sandora,
arba sutartis (hebr. berīt): žmogus priima Dievo įsakymus ir vykdo
žemėje jo valią, o Dievas saugo ir išgano žmogų. Lygiateisę sutartį
(gr. synthēkē, lot. conventio, pactum) išrinktosios tautos istorijoje
ilgainiui persveria Dievo Įstatymas kaip autoritetinga valia pareikštas
testamentas (gr. diathēkē, lot. testamentum) , bet drauge bunda lūkestis,
kad Dievas sudarys naująją Sandorą (hebr. berīt hādāš) – nebe
su vienu išrinktuoju ar išrinktąja tauta, o su visa žmonija. Naujasis Testamentas
perskverbtas tikėjimo, jog būtent įsikūnijęs Dievo Sūnus savo sutaikinamąja
misija ir mirtimi ant kryžiaus įgyvendino Dievo naująją Sandorą su žmonija
ir paliko Naująjį Testamentą (gr. kainē diathēkē, lot. novum testamentum).
Šitaip Senasis Įstatymas ne atšaukiamas ar panaikinamas, bet pakeičiamas
arba įgyvendinamas Naujuoju Įstatymu.
=
KETURIOS EVANGELIJOS
Keturiomis evangelijomis
(gr. tetra euaggelion, lot. quattuor evangelia) vadinamos pirmos
keturios NT knygos.
Trys iš jų (Evangelija
pagal Matą, Evangelija pagal Morkų ir Evangelija pagal Luką) , tarpusavyje
turinčios daug bendra ir besiskiriančios nuo ketvirtos (Evangelijos
pagal Joną), dar vadinamos sinoptinėmis evangelijomis (gr. synopsis
„apžvalga“).
Žodis evangelija (gr.
euaggelion < eu „gerai“ + aggelia „naujiena, žinia“), senovėje reiškęs
gerą naujieną (plg. hebr. besōrāh „gera naujiena, gera žinia“), apdovanojimą
už jos atnešimą arba padėkos už ją auką dievams ir tik Romos imperijos
laikais įgijęs religinį matmenį (imperatoriaus gimimas, įžengimas
į sostą, nutarimai ir veiksmai kaip „geros naujienos“ valdiniams), NT buvo
naujai įprasmintas. Pirmiausia juo vadinta Jėzaus skelbiama išganymo geroji
naujiena, paskui – apaštalų ir mokinių skelbiama geroji naujiena apie Jėzų
ir galiausiai – raštai, kuriuose surašyta ši geroji naujiena, t. y. Jėzaus
žodžiai ir darbai. Tačiau ir po to, kai evangelijomis pradėta vadinti knygas,
o evangelistais – jų autorius, krikščionys aiškiai suvokė turį vieną Evangeliją,
užrašytą kelių autorių („pagal“ Matą, Morkų, Luką ir Joną).
=
APAŠTALŲ RAŠTAI
Apaštalų raštai (gr.
graphai apostolōn / apostolos, lot. scripta apostolorum / apostolus)
apibendrintas dvidešimt trijų NT knygų pavadinimas.
Į šį knygų rinkinį įeina
Apaštalų darbai, visi laiškai, kartais dalijami į Pauliaus laiškus
(Laiškas romiečiams, Pirmas laiškas korintiečiams, Antras laiškas korintiečiams
ir Laiškas galatams; Kalėjimo laiškai – Laiškas efeziečiams, Laiškas filipiečiams
ir Laiškas kolosiečiams; Pirmas laiškas tesalonikiečiams ir Antras laiškas
tesalonikiečiams; Pastoraciniai laiškai – Pirmas laiškas Timotiejui, Antras
laiškas Timotiejui, Laiškas Titui ir Laiškas Filemonui; Laiškas hebrajams)
bei Visuotinius laiškus (Jokūbo laiškas, Petro pirmas laiškas, Petro
antras laiškas, Jono pirmas laiškas, Jono antras laiškas, Jono trečias
laiškas, Judo laiškas), ir Apreiškimas Jonui.
|
|
|
Bibliografiniai duomenys
(Biblija RK_E1999): |
|
BIBLIJA arba ŠVENTASIS RAŠTAS. Ekumeninis leidimas.
– Vilnius: Lietuvos Biblijos draugija, 1999.
© Lietuvos Biblijos draugija, 1999.
© Lietuvos Vyskupų Konferencija, 1999. Išsamiai
apie leidimą >> |
|
|
|